Wednesday, August 26, 2015

unsung hero

Dalam menyelusuri kehidupan pasti kita ketemu dengan orang yang punyai karakter yang agak istimewa. istimewa yang membuatkan kita teringat dan melekat didalam hati. ya, tentunya ia pernah membuat kita rasa terharu,terpesona dan merasa senang dengan mereka.

mungkin aku salah seorang yang bertuah untuk bertemu dan berdamping dengan insan itu, dia tua sedikit dari aku, berkulit hitam manis, bermata panda. atas suratan takdir aku mengenali dan rapat dengan dia selama kurang lebih 8 tahun, kekerabatan kami seperti abang dan adik. banyak yang aku kenali beliau dan begitu dengannya . selama yang aku kenal dia ,boleh dikatakan dia meletakkan banyak kepentingan untuk aku berbanding yang lain.

sepanjang aku mengenali dia, pastinya banyak detik manis, muram, 8 tahun itu bukan tidak bermakna sesuatu, tapi makna yang sering aku diamkan tanpa pengetahuan, atas urusan apa? kerana aku suka berahsia. hehe

aku banyak bersuka dan bermuram seiring dengan dia .jujurnya aku pun tak tertarik dengan muram yang banyak, tetapi kerana keprihatinan dan sikap yg suka mengalah pada dirinya buatkan aku rasa sangat tertarik , kerana dia tidak meletakkan ego di hadapan. atas apa muram itu jika bukan kerana keprihatinan dan apa makna kemanisan .

pernah sekali aku di cairo, aku lihat dia keletihan dan tertidur atas katil,kebiasaannya dia akan biarkan aku tidur dahulu dan diajak bersembang2. tapi tak mengapa, lalu aku tidur atas lantai. dalam masa yg sama dalam fikiran aku ingin lihat apa yang bakal dia lakukan jika terperasan, kerana aku kenal benar dengan sifat2nya. dan seperti yang disangka, perasaan aku tidak melesat. dicapainya selimut lalu menutupi dan dengan suara lembut menyuruh tidur di katil, aku insist . lalu dialaskan dengan bantal .

itu salah satu subversi dari berjuta versi lain, tetapi gambarannya boleh nampak bukan bagaimana orangnya.

pernah juga sekali itu aku terjaga dari tidur, dan mengigau tentang diserang tentera, lalu dia pun bangun dan melayan "mengigau" itu dan berkata "mana dia" . dan perbualan berlanjutan xperlu diceritakan. haha, memang lucu .

tidaklah sesuatu kekerabatan itu dinilai atas duit dan harta dan tidak kekerabatan itu tidak dibeli dengan duit. tetapi tidak mengherankan jika hari ini aku mendapat sesuatu yang agak mahal harganya dan diberikannya hadiah, dan dia tidak meminta sesuatu sebagai balasan. atas kesanggupan apa mampu orang berikan sesuatu tanpa memperlihatkan balasan dari seseorang bukan? :)

adapun satu kebuntuan atas segala kegembiraan dan pemberian ikhlas itu tidak cukup sekadar terima kasih. tetapi boleh aku katakan kamu seorang unsung hero .

selamat menjawab exam, dan sedia untuk HO. 

No comments: